Bara: een heerlijke Surinaamse snack!

Bara is een heerlijke hindoestaanse snack. Het vergt even oefening en geduld om ze te leren maken. De tajerbladen kun je eventueel vervangen door bladspinazie.











Ingredienten:
- 1 kg. bloem (of zelfrijzend bakmeel en dan geen bakpoeder en baksoda gebruiken)
- 500 gr. fijn gemalen urdi (nachtje weken)
- 6 teentjes knoflook
- 1½ theel. zout
- 1 theel. bakpoeder
- 1 theel. baksoda
- halve theelepel kunjit (curcuma) of 2 theelepels Surinaamse massala
- 1/2 madame jeanette peper zonder zaadjes
- 2 theel. komijnzaad (djira) of komijnpoeder
- 6 jonge tajerbladeren (of wat verse spinazie)
- water
- 1 liter olie.

Bereiding:
- Het komijnzaad even bruin roosteren in een droge koekepan.
- Een deeg maken van de bloem met bakpoeder en -soda, de gemalen urdi, de fijngestampte knoflook en peper, curcuma of massala, de fijngestampte komijn of komijnpoeder, zout, gewassen en fijngesneden tajerblad of spinazie met de juiste hoeveelheid water om er een soepel deeg van te vormen.
- Het deeg goed kneden tot het een samenhangend geheel wordt.
- Voeg er op het laatst een eetlepel olie aan toe en kneed alles goed door elkaar.
- Het deeg dan afgedekt een paar uur laten rusten.
- In een wok of pan olie goed verhitten.
- Vorm vlak voor het bakken ronde platte koekjes met in het midden een gaatje.
- Het deeg mag niet te stevig zijn en daarom kun je het het beste pas vormen als je gaat bakken.
- Als je de rondjes in de olie hebt gedaan met een lepel constant hete olie eroverheen doen, je ziet dan meteen dat de barra boller wordt. Als dat niet gebeurt, dan is de olie niet heet genoeg.
- De bara's goudbruin bakken.

Eet de bara met hete chutney van madame jeanette met tomaat.


Rubriek: hindoestaanse recepten, Surinaamse snacks.

35 opmerkingen:

Anoniem zei

kan ik de bara's nadat ik ze heb gemaakt en gebakken invriezen en zo ja hoelang zijn ze dan houdbaar?

mvg linda

Anoniem zei

Tuurlijk kan je het invriezen(ook het deeg). Maar als je bevroren gebakken bara's in de microwave zet om te ontdooien, dan wel direct warm eten anders wordt het taai wanneer het afkoelt.

Natasha zei

Handige tip. Als je de gebakken ingevroren bara's in een boterhamzakje doet, dicht maakt en in de microwave verwarmd dan heb je geen taaie bara's als het is afgekoeld;)

Surinaamse eten! zei

Hartelijk dank voor de goede tip!

Anoniem zei

Voor hoeveel bara's is dit recept ongeveer. Alvast bedankt!

Anoniem zei

Hoort er ook niet 2 el masala bij?

mvg Rob

Anoniem zei

Hallo, iedereen

ik heb barras volgens bovenstaand recept gemaakt alleen hebben die niet zoveel smaak en zijn ze niet luchtig weet iemand misschien wat ik verkeerd doe.

groetjes yasmina

Surinaams eten zei

Je kunt er inderdaad wat massala doorheen doen, maar ik zou er niet teveel van nemen. Uiteindelijk gaat het om experimenteren tot je het resultaat hebt wat je zelf het lekkerste vindt.

Anoniem zei

hallo, hoalang kan je pom invriezen?

Anoniem zei

Als je op internet kijkt, dan blijkt er voor toebereid vlees (diepgevroren) 1-4 maanden te staan, al naar gelang hoe goed je vriezer is. Niet al te lang bewaren dus.

Anoniem zei

halo!? kan iemand vertellen hoeveel water er in het recept gebruikt moet worden of i.i.g. hoe zacht het deeg ongeveer moet zijn?

Surinaams-eten! zei

Het deeg moet niet te vast zijn, het moet nog net zodanig zijn dat je er met natte handen een bara van kunt vormen. Dan de bara direct na het vormen in de hete olie bakken. Doe er dus net zoveel water bij tot je een los deeg hebt.

Anoniem zei

jh

Anoniem zei

Doe inplaats van de massala hardi in en 2 eetlepels broodkabmeel om te laten rijzen.

Gist heel goed

Anoniem zei

wat doe ik verkeerd . mijn bara's zijn keihard.

Tamlin zei

Je pan is te koud waardoor het te lang duurt eer je bara's goudbruin worden. Je moet even de juiste balans vinden. Ik heb mijn pan meestal op rond de 180° C en dan om en om draaien dan komt het goed.

Anoniem zei

ik wil nu eigenlijk de bara deeg maken, maar als ik die een hele nacht laat rijzen, kan dat? of kan ik dat beter morgen doen? deeg kneden en dan 2 tot 3 uur laten rijzen. En hoe weet ik of het deeg genoeg gerezen heeft? *ben wel een suri, maar niet zo opgevoed, dan alleen het eten maar niet in het bereiden ervan en ben mezelf het aan het leren middels google en dit soort handige sites

Anoniem zei

Het is me gelukt,en het was lekker ook :) thnx

Anoniem zei

Je kan kant en klare baramix kopen bij een toko

Anoniem zei

Die kant en klare mix heb ik geprobeerd. Niet lekker!

Anoniem zei

De mix was een prima uitprobeersel!! kon der enkel maar 4 broodjes uit halen

Anoniem zei

Als je oerdi meel hebt moet dat dan ook weken?

Anoniem zei

Je kunt de kant en klare mix ook gebruiken en daar nog extra klein stukje ui, massala , peper, komijn knoflook en spinazie aan toevoegen.

Anoniem zei

Ik heb deze zelfde recept geprobeert maar me baras waren plat.m schoonmoeder heeft wat extra soda en zout gezet.

Anoniem zei

Voor hoeveel personen is dit recept?

Anoniem zei

Kan je ook bara's met glutenvrij meel bakken en zoja welke meel is dan het beste geschikt hiervoor?

Unknown zei

ik kreeg een bara recept met griesmeel er door waar is de griemeel voor en moet er dan melk bij?

Unknown zei

ja dat staat er bij

Unknown zei

Kan je er ook een ei door heen doen en voor het rijzen gebruiken van (donker) bier?
Het lijkt mij ook lekker als door het deeg wat kummel- en Nigella zaadjes doet en wat koriander. Hoe denk je hierover?

Unknown zei

Smelt het plastic dan niet

Unknown zei

Heb je wel genoeg laten rijzen? Ik doe voor alle zekerheid een kwart van de bloem vervangen door mix voor wit brood. Laat wel max 2 uur rijzen.

Unknown zei

Heb je wel genoeg laten rijzen? Ik doe voor alle zekerheid een kwart van de bloem vervangen door mix voor wit brood. Laat wel max 2 uur rijzen.

Unknown zei

Moet wel krokant zijn....liever in de pan of oven

Unknown zei

Deeg net bakpoeder hoort eigenlijk nooit te rusten. Dat doet de werking te niet. Meestal word bara met wat gist gemaakt naast bakpoeder en blom soda

Anoniem zei

Huh dat hoort er niet in