Surinaamse kippenpootjes

Kippenpootjes kun je bijna overal bij eten en vooral bij bami zijn deze drumsticks erg lekker! Ze worden eerst gebakken en gestoofd met kruiden en daarna nog even krokant gebakken, zodat je zowel lekker jus hebt als krokante kippenpootjes!







Ingredienten
- aantal kippenpootjes naar hoeveelheid personen
- 2 x een halve gesneden ui
- 2-3 teentjes knoflook
- gesneden tomaat
- halve theelepel suiker
- maggiblokjes naar smaak
- halve theelepel aji-no-moto (optioneel)
- flink wat zwarte peper
- zout naar smaak
- 2 salam blaadjes
- theelepel ketumbar en eventueel een halve theelepel Chinese poeder
- ketjap A en zoute ketjap
- azijn om de kip te wassen
- scheutje ketchup
- gesneden selderij
- olie

Bereiding
- In Suriname is men gewend om de kip eerst met water en azijn te wassen. Was de kippenpootjes en laat ze uitlekken.
- Laat de kippenpootjes een tijdje marineren in een schaal met daarin de halve gesneden ui, de gesnipperde knoflook, zout naar smaak, de zwarte peper, de ketchup, de ketumbar (en eventueel Chinese poeder) de gesneden tomaat, zoete en zoute ketjap, zodat ze in een lekkere marinade staat.

- Verhit de olie in een grote pan
- Doe het theelepeltje suiker in de hete olie tot ze bijna gaat carameliseren
- Doe er dan de andere halve gesnipperde ui bij en bak dit tot ze bruin is en lekker gaat ruiken.
- Doe daarna de hele bak met kippenpootjes en de marinade erbij en roer alles goed om.
- Voeg de maggiblokjes, de ajo-ni-moto, de salamblaadjes en de selderij toe.
- Als alles rondom goed gebakken is, voeg je zoveel water toe tot de pootjes bijna onder staan.
- Laat het aan de kook komen en de kippenpootjes stoven tot ze gaar zijn.
- Zorg ervoor dat het een lekkere jus wordt en voeg eventueel nog wat extra ketjap of zout toe.

- Haal de kippenpootjes eruit en bak ze in een pan met anti-aanbaklaag in een laagje olie krokant. Zodra ze klaar zijn doe je ze terug in de pan met jus en direct opdienen. Lekker bij de bami!

*Chinese Poeder is een kruidenmengel van 5 kruiden die een geheel eigen smaak geeft aan een gerecht. Mocht je deze smaak niet lekker vinden, gebruik dan alleen de ketumbar.
Meer kipgerechten.

30 opmerkingen:

Anoniem zei

Waar kan je ajo mi noto kopen? Ik zoek me suf op internet. Het enige wat ik kan vinden is aji mi noto.

Surinaams eten! zei

Sorry, het is een schrijffout, het moet aji-no-moto zijn! Is verkrijgbaar bij de toko en ook bij sommige supermarkten.

Anoniem zei

Haha dat dacht ik al! Ik heb het bij de supermarkt helaas niet kunnen vinden (jumbo). Heb daar wel de 5 kruidenmengsel kunnen krijgen. Aji no moto is vergelijkbaar met chinese zout toch?

Het staat in ieder geval in de marinade nu.. ben erg benieuwd!

Stef zei

Hallo,
aji no moto is niks anders dan vetsin en smaakversterker, die niet persee nodig is. groetjes stef

Anoniem zei

Gerecht is errrg lekker, maar ik wil graag weten waarom de kip altijd gewassen wordt in azijn en water?
een vriend van mij heeft gister eten gemaakt en ik zag dat hij de kip ook waste...( ik heb niet gevraagd waarom ) maar nu ik het hier ook zie staan ben ik wel benieuwd..

Anoniem zei

waarom de kip wassen in water en azijn? Dit is om eventuele besmetting van samonella tegen te gaan.

Anoniem zei

Moet je het vel van de kip verwijderen?

Surinaams Eten! zei

Je kunt het vel laten zitten, maar ook verwijderen als je het gerecht minder vet wilt.

dennie zei

En wat is de chineze poeder want er zijn zoveel chineze poedertjes... :)

Surinaams Eten! zei

Het Chinese poeder dat hier wordt bedoeld is 5-kruidenpoeder (5 spices powder) en is te koop bij iedere Surinaamse winkel of toko.

Anoniem zei

och wat heerlijk! ik heb kip braadsticks gebruikt omdat ik dat lekkerder vind. Ik heb evenveel ketjap a als zoute ketjap gebruikt. IPV ketoembar ook karwijzaad gebruikt. ging prima! lekker met gewokte chinese kool en basmati rijst :)

Anoniem zei

Hoe print ik deze pagina goed uit?

Anoniem zei

Ik heb deze kip inmiddels twee keer gemaakt, en vond het resultaat ongelofelijk goed. Heb de Aji niet gebruikt.
Misschien wel de lekkerste kip die ik gemaakt heb. En ik heb veeel kip gemaakt!

Fuck off zei

Nederlanders vinden alles lekker ondat hun alleen met peper en zout koken zulk flauwe eten altijd bah en buitenlanders aanspreke doen ze als de beste maar zonder ons zijn ze nix ete ze alleen letterlijk aardappel elke dag dus let op wat je zegt! Want een turkse pizza gaat er bij de hollanders wel in altijd stelletje hypocrieten

Anoniem zei

@Fuck off , deze nerderlander kan je nog wat leren . @ Stef je kan beter ajinomoto weglaten en vervangen door zeezout ( het liefst schots zeezout ) in het begin toe te voegen . ajinomoto of terwijl mononatriumglutamaat (MSG) of terwijl ve tsin kan je in elke supermarkt kopen . Wees er heel voorzichtig mee het is absoluut niet goed voor je ! sterfte onder de hindoestanen op jonge leeftijd komt veelvuldig voor in deze tijd, dan bedoel ik met een jaar of 50/60, door de gevolgen van suikerziekte, hoge bloeddruk, hartaanval etc. MSG is een smaak versterker maar als je goed zeezout gebruikt dan versterkt het niet alleen de smaak maar verrijkt het ook .

Anoniem zei

Och here we go again, niemand zit op deze racistische opmerkingen te wachten joh. Ga wat doen met je leven ipv domme racistische opmerkingen onder een kip recept te zetten...

Anoniem zei

Ach gossie die Fuck Off toch, misschien helpt als je een andere naam kiest i.p.v. Fuck Off. Zoiets als One Love, wie weet heeft dat een positieve uitwerking op je Fuck Off wereld beeld! Groet Shamba, top recept trouwens!

mb 538 zei

het is een heel erg lekker gerecht en ik ben roemeens dus fuck off go fuck off your self

Marten zei

Ik heb dit recept al vele malen gemaakt en het staat zeker in mijn top drie beste kiprecepten. De smaak is gewoon geweldig.

Ik kook indiaas, chinees, koreaans, europees.. Dit recept.. in mijn top Drie. ECHT!

Piet en Lunet zei

Wie weet iets over Tulen kruiden? gr. Piet en Lunet Bruin Suriname.

Unknown zei

alle aangeschaft en lekker bezig..ruikt goed...alleen lastig bij dit gerecht dat er niet bij alles staat hoeveel je nodig hebt..als je geen echte kok bent is dan al snel de kans dat het niet lekker op elkaar is afgestemt. Misschien kan dat er nog bij en dan als voorbeeld bij een kilo kippepootjes

Gr Tony

Peter de Stadsvogelaar zei

Mijn moeder zaliger zou zeggen "met zoveel kruiden maak je een drol nog lekker". Maar ik ga het zeker proberen.

Unknown zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Unknown zei

Ik heb een halve kilo kipkluifjes. Hoeveel ketjap a en zoute ketjap zou jij doen? En hoeveel maggiblokjes/selderij? Wat preciezere hoeveelheden zou ik erg op prijs stellen :)

Wellicht zoals een eerdere reageerder hierboven mij al voorstelde om hem eens te maken met een kilo kip en dan alle hoeveelheden precies noteren? Ben gek op Surinaamse kip uit de oven zoals ik bij surinaamse feestjes krijg en wil het graag goed na kunnen maken. Love your site trouwens!

Surinaams Eten! zei

De hoeveelheid ketjap is echt persoonlijk. Voor 500 gram kip zou ik 1 maggiblokje gebruiken en de rest met zout aanvullen, zodat je de hoeveelheid kan controleren met proeven. Hetzelfde geldt voor ketjap. Doe het met kleine scheutjes tegelijk tot je de juiste kleur en smaak hebt. Voor 500 gram kip is niet zoveel nodig.

michel zei

Ajin o moto is ve gin bij elke supermarkt wel te vinden
Ketjap is net welk merk je gebruikt en. Wat je zelf lekker vind ik gebruik paloeloe. Bij sommige toko's te koop kruiden ketjap is dat

Anoniem zei

Doe ff normaal zeg !!
Waar slaat dit nou op ???
Met je stomme Hollanders
Rot op dan naar je Roots.

Pearl zei

Hallo wij zij hier om over eten te praten en niet om anderen neer te halen. Laat het gezellig blijven zeg

Anoniem zei

heerlijk recept al vele keren gemaakt met veel succes ! .

Anoniem zei

Na alle reacties te hebben doorgelezen lijkt dit wel een politieke site in plaats van lekker eten site errughh zielig sukkels