Gembersiroop

Gembersiroop smaakt heerlijk op een warme zomerdag. Wist je echter dat gember ook nog eens erg gezond is? Het wordt in verschillende culturen al eeuwenlang als medicijn gebruikt. Zelf merk ik dat ik in perioden van vermoeidheid ineens zin krijg in gember en dat het ook helpt om je energieker te voelen. Gembersiroop kun je dus het beste van verse gember maken, zodat je alle gezonde eigenschappen behoudt.









Ingredienten
- flinke hoeveelheid gemberwortel
- 1 pak suiker
- 1 1/2 liter water

Bereiding
- borstel de gember goed schoon, schillen hoeft niet. Wel de bruine plekken wegsnijden.
- snij de gember in stukken.
- breng het water aan de kook en doe de gemberstukken erbij.
- laat de gember een half uur goed koken.
- haal de gember er uit en maal ze in de staafmixer.
- doe de gember weer terug (voor optimaal sterk resultaat).
- nog even laten koken.
- doe een zeef boven een andere schone pan en schenk het gemberwater door de zeef in de pan.
- water opnieuw aan de kook brengen met de suiker.
- goed laten doorkoken tot een mierzoete siroop, eventueel extra suiker toevoegen.
- siroop af laten koelen en in een schone fles doen.

- doe een laagje gembersiroop in een glas, leng het aan met water en doe er ijsblokjes bij. Schijfje citroen op de rand en drink smakelijk!

Meer lezen over dranken.

6 opmerkingen:

Patricia zei

Ben je Surinaams. Ik ken gemberbier. Ik ben ermee opgegroeid. Wordt veelal op feestjes gedronken.
Soms is het peper soms ook niet. Hangt er vanaf hoe men het maakt. Lekkere drank hoor. Fijne avond.

blogje zei

Hoi Patricia,

Bedankt voor je reaktie! Deze gembersiroop is een alternatief voor gemberbier, waar ook nog o.a. kruidnagel en citroenzuur in zit en op een andere manier wordt gemaakt. Zelf vind ik de gembersiroop makkelijker en lekkerder, hoe sterker hoe beter! Dit kun je zelf bepalen door de hoeveelheid verse gember die je gebruikt.

https://support.google.com/groups zei

Kan ik ook citroensap toevoegen?

https://support.google.com/groups zei

Beste,

Kan ik ook ananassap toevoegen?

Oma Comva zei

Ik gebruik geen citroenzuur meer, maar verse citroensap. Dat kan heel goed.
Sommige mensen doen er een tikkeltje cola essence in voor de kleur

Oma Comva zei

Heerlijk met ananassap