Surinaamse Maizenakoekjes

Wie kent ze niet....de heerlijke maizenakoekjes....prachtig romig wit met gekleurde muisjes. Het is even oefenen om ze goed te krijgen, maar daarna is het makkelijk te maken!













Ingredienten:
-400 gram maizena
-200 gram boter
-200 gram suiker
-2 eieren
-suikermuisjes
-2 zakjes vanillesuiker of vanille-essence

Bereiding:
- Klop de eieren totdat ze helemaal goed vermengd zijn.
- Voeg vervolgens de boter (in stukjes gesneden), de suiker en de vanillesuiker toe.
- Voeg dan de gezeefde maizena toe en meng dit tot een mooi wit deeg.
- Maak vervolgens kleine bolletjes en druk deze plat en leg deze op de ingevette bakplaat of op een rooster met bakpapier. Het is wel belangrijk dat de deegbolletjes ver uit elkaar liggen omdat ze tijdens het bakken een stuk groter worden. Je kunt ze er ook opspuiten.
- De suikermuisjes op de koekjes strooien. Het beste kun je even met een vork de koekjes wat platter maken (tenzij je ze hebt opgespoten), zodat de suikermuisjes er niet afvallen.
- De koekjes in 15 - 20 min. gaarbakken in een voorverwarmde oven. Oventemp. ± 180ºC. Ze mogen niet bruin worden.

Meer gebak.

66 opmerkingen:

Anoniem zei

Nice

Anoniem zei

zal ik proberen

Anoniem zei

Goed recept:)!!
niceeeeeeee

Keukenrenovatie zei

Dat wordt smullen. Yummie!

HappyZoeg zei

Nou ze gaan nu de hetelucht in jullie horen het!

Anoniem zei

jamjamjammmmmmie :p

Anoniem zei

ik ga vandaag maizena koekjes bakken!!!
heb ik voor het laatst 2 jaar geleden gadaan...
om exact te zijn 23 December 2009!

ik heb er zin in!!!

p.s.
naast de maizena koekjes bak ik vandaag ook 2 marmer cakes!!

Anoniem zei

Voor hoeveel koekjes is dit recept? Moet namelijk op ze minst 20 koekejes hebben :)

Anoniem zei

Je haalt er makkelijk 20 koekjes uit. Maak ze niet te groot, want ze gaan in de oven nog uitzetten.

Anoniem zei

Mijn vriendin op school heeft het gemaakt, en het was verukkelijk ! Nu ga ik het zelf proberen :)

Anoniem zei

Ik heb het geprobeerd en het is mij goed gelukt, bedankt voor de tip,en zou anderen aanraden om het een keer te proberen. Dank u wel mie goe-doe

Anoniem zei

dat is lekker

Anoniem zei

Welke maïzena moet ik hier voor gebruiken

Anoniem zei

uit dit recept haal ik 75 koekjes :-)
Ik laat ze wel 30 min anders lijkt het alsof de binnenkant niet al te gaar is. Kan dat?

Surinaams eten! zei

Als er een grote hoeveelheid koekjes tegelijk worden gebakken, dan kan de baktijd iets langer zijn. Blijf er op het laatst wel goed bij, want ze mogen niet bruin worden. Zet anders de oven iets lager, zodat ze wat langer kunnen bakken.

Anoniem zei

mooi boy

Anoniem zei

mijn kind heeft het op school gemaakt en verkopen mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Anoniem zei

Hoeveel koekjes kunnen uit dit
Recept?

Anoniem zei

Ik ga het nu maken ik vind het zoo lekker

Anoniem zei

Ik vind ze lekkr

tenille zei

ik had er 80 uit gehaald en het bereiden duur niet lang

Anoniem zei

Ik ga ze nu maken me tante maakt ze heel vaak

Anoniem zei

Kan je ze ook in vormpjes doen?

Anoniem zei

ik ga het strakjes bakken:)

Anoniem zei

Ben ze nu aan het maken stond vanochtend met watertanden op van de maïzena koekjes!!! It' my first time dus hopelijk komen ze er goed uit!!!! Alvast bedankt voor je recept!!!

Anoniem zei

hoop dat het gaat lukken, ik heb er heel veel zin in! jippieeeeeee

Anoniem zei

ik ga ze nu maken

Anoniem zei

Hmmm...ik ben er verslaaf aan, ik ga ze zo maken.

Anoniem zei

Bedankt voor dit recept! Ik probeerde dit vandaag voor het eerst, en we haalden hier met succes 39 grote maizenakoekjes uit! Toen ze afgekoeld waren, waren ze perfect bros. Wel zou ik aanraden ze echt maximaal 15 minuten in de oven te laten, absoluut niet langer (in het geval van een elektrische oven). Bij kleine koekjes kan het waarschijnlijk na de 10 minuten al eruit.

Anoniem zei

heb ze net gemaakt. ze zijn heerlijk geworden. ik heb er zeker 35 koekjes uit kunnen halen!

Anoniem zei

Ik ken een bedrijf die ze maakt, die zijn verrukkelijk! Die met cocos zijn gruwelijk!!!www.maizenakoekjes.nl

Anoniem zei

Als je een beetje custard poeder toevoegt worden ze mooi geel

Anoniem zei

Heb het vandaag gemaakt maar het deeg was te nat. met een beetje (heel veel) bloem erbij lukte het balletjes maken wel, maar de smaak is anders dan ik heb geproefd bij mijn Surinaamse vrienden!

Anoniem zei

wat voor boter????????

Anoniem zei

Roomboter!!

Anoniem zei

heb ze gemaakt smaakte goed familie en vrienden willen meer dus is zeker een aanrader

Anoniem zei

Heerlijk ik heb ze net gebakken in een combi magnetron, ze zijn te zacht bij mij als ik ze 15 min in de oven laat. Bij 20 min zijn ze precies goed. Lekker!!!!

Anoniem zei

Even een kleine opmerking maizena koekjes worden niet gebakken. De truc is dat de oven net heet genoeg is om ze te drogen. Het zijn mijn lievelings koekjes en dit recept is heerlijk.!!

Anoniem zei

Heb het vandaag geprobeert met deze recept het is heel mooi,lekker uitgekomen.

Anoniem zei

Het recept die je hebt geschreven is helemaal verkeerd opgegeven sorry hoor maar wat een zonde.

Helemaal fout!! Bedankt nog zeg.

Anoniem zei

eerst de boter mixen met suiker en dan de eieren.Maizena als laatste toevoegen.

Anoniem zei

net gemaakt, zijn lekker bros. jammie!

Anoniem zei

Dan denk ik toch echt dat je het zelf fout hebt gedaan.. aangezien zoveel mensen het wel voor elkaar krijgen

Anoniem zei

Dit recept is het juiste recept!!

Anoniem zei

Heb het 2 keer al gemaakt. Jummie echt heerlijk. Juiste recept. 2de keer was iets te nat geworden, toen heb ik nog een beetje maizena bij gevoegd en hij was helemaal perfect.

Anoniem zei

Super recept. Mijn schoonfamilie(surinaams) vind mij een expert erin. Dankjewel voor de recept

Anoniem zei

K zal morge proberen ook lekkere maizene koekjes te maken

Anoniem zei

DAT denk ik ook.

Anoniem zei

Nou zo moet het helemaal niet

Anoniem zei

Ik ga ze vandaag maken,ik heb ze zolang niet gemaakt.ik heb er zin in.

Anoniem zei

Moet je de oven eerst nog voorverwarmen?

Surinaams Eten! zei

De oven moet inderdaad worden voorverwarmd. Dit zal worden toegevoegd aan het recept. Bedankt voor de tip!

Anoniem zei

Eerste keer en.... Goed gelukt, heerlijk

Anoniem zei

Ik heb het geprobeerd en het heeft me aardig gelukt

Anoniem zei

Maak de koekjes al een tijdje via dit recept en mijn vrienden en collega's vinden het de lekkerste maïzena koekjes en vragen altijd naar meer! Er is niets mis met het recept zoals ik bij sommige reacties zie staan. Combi magnetron of in de oven ze lukken altijd en max. 10 minuten. Vergeet niet, elke oven is weer anders! Mocht het te nat zijn dan komt dat waarschijnlijk door of te lang mixen of te lang in je handen om balletjes te maken waardoor de boter smelt. Zet de koek mix dan eerst even in de koelkast om er daarna makkelijk balletjes van te maken.

Bedankt voor je verrukkelijke recept!

Anoniem zei

bedankt voor het recept k ga t zeker gebruiken

Anoniem zei

ik wil ze graag zelf een keer proberen nu ik ze vanmiddag bij een vriendin met Surinaamse familie gegeten heb. echt heerlijk!! nu hopen dat dit bij mij net zo goed is

Anoniem zei

Dit is ook een goed recept voor maizenakoekjes:
375 gram maizena
175 gram roomboter of gewoon boter
150 gram suiker
1 ei
1 thl bakpoeder
1 thl amandel en vanille essence
Boter, ei en suiker goed mixen. Als het romig is de maizena en essence toevoegen . Van het deeg kleine balletjes maken, platdrukken met vork en de muisjes strooien. Bakken in ongeveer 15 tot 20 minuten in 160 graden.

NaharURR zei

Zeker goed recept. Bij mij is het prima gelukt

Unknown zei

De smaak is overheerlijk. Maar ik spuit ze op de Plaat in de gas oven , Maar met 180 graden drijven ze uit dus als ze er uit komen moet ik ze met een steker uit steken Hoe kan ik met een spuit de vorm er in houden vgr jac nelissen

Anoniem zei

Heb ze vandaag gemaakt en ze waren heeeeerlijk!!!!

Anoniem zei

Geweldig deze site. Ik mis mijn moeders eten, maar gelukkig heb ik altijd goed opgelet, en dankzij de site met een grote collectie surinaamse gerechten en lekkernijen kan ik nu dankzij jullie alles maken voor mijn Klein meisje die dol is sur.eten. En soms lukt het niet zo goed,en wanneer t lekker is, is het te weinig:-D, maar t is het proberen waard. Love love dank jullie wel. Anouskha &Iris.

Perelien zei

Kan het ook met plantaardige margarine?

Unknown zei

Goed gelukt bij mij. Heel lekker maar heb ze te groot gemaakt en wist niet dat wanneer ze in de oven zijn nog zacht zijn,dus zat te wachten dat ze hard worden en daardoor een beetje bruin,maar is mijn eerste keer dus weet ik voortaan wat ik moet doen.Maar ze waren heel lekker.

Unknown zei

Heel lekker met n mespuntje fijn geraspte citroenschil,,,heerlijk.probeer t maar.

kili zei

Thanks for sharing, nice post!
And I want to share with you the following useful information:

"KHO THEME - Chuyên dịch vụ SEO web tổng thể uy tín, giúp cho website của bạn nhanh chóng lên top tìm kiếm của ông lớn Google với quy trình SEO tổng thể cực chuẩn, người mới làm cũng có thể top. Trong 5 năm qua, tự hào là công ty SEO top 1 chuyên nghiệp nhất hiện nay, chúng tôi đã áp dụng phương pháp SEO tổng thể để nghiệm thu hàng nghìn dự án lớn nhỏ và nhận thấy phương pháp này mang lại nhiều hiệu quả nhất cho doanh nghiệp hơn hẳn so với phương pháp SEO từ khóa. Ngoài dịch vụ SEO tổng thể uy tín, KHO THEME còn cung cấp dịch vụ thiết kế website, là nhà đăng ký tên miền uy tín tại Việt Nam, chúng tôi còn triển khai dịch vụ Guest Post và nhiều dự án khác. Với phương châm Uy tín làm nên thương hiệu – Sự hài lòng của khách hàng là niềm hạnh phúc của chúng tôi."