Kip massala met aardappelen, kouseband en ei

De gerechten die je bij de roti krijgt kun je ook als eenpansgerecht maken en eten met rijst. Dit gerecht is van kip, aardappelen, kouseband en eieren en is niet moeilijk te maken en smaakt heerlijk met witte rijst en komkommerzuur en sambal.








 Ingredienten:
- 2 rode uien
- 5 teentjes knoflook
- 1 madame Jeanette peper
- 2-3 maggiblokjes of kippenbouillonblokjes
- 1/2 tomaat
- 2 stuks kipfilet
- verse geschilde aardappelen in stukjes gesneden
- 250-500 gram in stukjes gesneden kouseband
- 4 eieren (of meer)
- 2-3 volle eetlepels surinaamse kerrie (massala)
- halve eetlepel korianderpoeder (ketumbar)
- halve eetlepel komijnpoeder (djinten)
- zout en zwarte peper
- wat fijngesneden selderij
- olie

Bereiding:
- Snij de kipfilet in stukjes en doe er wat zout en peper overheen.
- schil de verse (vastkokende) aardappelen en snij ze in stukjes
- Snij de uien en knoflook fijn (of doe ze in de blender).
- Snij de tomaat in stukjes.
- Kook de eieren hard en laat ze afkoelen en pel ze. Het is nog lekkerder als je de eieren daarna even in de olie krokant bakt.

- Verhit in een hapjespan met anti-aanbaklaag een paar eetlepels zonnebloemolie.
- Bak hierin de gekookte eieren even om en om tot ze een beetje een krokant jasje krijgen. Haal ze uit de olie.
- Bak de uien in dezelfde olie en dan de knoflook.
- Voeg de kipfilet toe en bak alles goed om tot de kip een beetje gebakken is.
- Voeg de tomaat toe met de maggiblokjes, korianderpoeder en komijn.
- Dan de paar eetlepels Surinaamse kerrie. Goed blijven roeren om aanbakken te voorkomen.
- De aardappelstukjes meebakken en afblussen met een beetje water.
- Leg de Madame Jeanette peper bovenop en zorg dat deze tijdens het stoven niet opengaat.
- Laat dit stoven tot de aardappelen half gaar zijn (af en toe even prikken met een vork)
- Halverwege de kouseband erbij doen en weer flink aan de kook brengen. Als je verse kousenband gebruikt, dan pas toevoegen als de aardappels bijna gaar zijn.
- Laat het gerecht stoven tot alles gaar is. (eventueel tussendoor nog wat water toevoegen, maar niet teveel, want er moet niet teveel vocht overblijven).
- Voeg de laatste paar minuten de gekookte eieren door het gerecht en maak op smaak met zout.
- Strooi er wat fijngesneden selderij overheen of vers korianderblad.

Dit gerecht smaakt het lekkerste als het eerst is afgekoeld. Dan is de smaak goed in het gerecht getrokken. Maak het dus een paar uur voordat je het gaat eten of de dag ervoor. Eet dit met witte rijst en een vers komkommerzuur of bij de roti.

Rubriek: aardvruchten, hindoestaanse recepten, kipgerechten.

LibidoPower

53 opmerkingen:

Anoniem zei

voor hoeveel personen is dit?

Surinaams-eten! zei

Dit is ongeveer voor 4 personen. Wil je meer, dan moet je de hoeveelheid kipfilet, kousenband en aardappels vergroten. Ook de kruiden kun je naar smaak iets vermeerderen.

Anoniem zei

Dank je voor je snelle reactie! Super.Complimenten voor je prachtige recepten.

Anoniem zei

Als er staat maggiblokjes zijn dat dan runder of kip maggiblokjes?

Surinaams-eten! zei

In de Surinaamse keuken worden vaak de traditionele kleine Maggiblokjes gebruikt, maar je kunt ook kippen-, of runderbouillonblokjes gebruiken.

Anoniem zei

kkrijg er honger/trek van.Beste mensen,als je dorst hebt,bekijk de plaatjes enkele sec.goed naar en gegarandeerd:water loopt uit je mond,dortslesser

Anoniem zei

het geheime recept van Roepram wil ik hebben.Wie kan mij helpen?

Rotie-liefhebber

Maskie zei

Bedankt ik ga het maandag proberen te maken!

Anoniem zei

Waar zijn de orginele maagiblokjes verkrijgbaar?

Surinaams Eten! zei

De maggiblokjes kun je bij de meeste supermarkten krijgen en ook bij Surinaamse winkels en de toko.

Anoniem zei

Super lekker, bedankt voor het uitgebreide recept.
Ben er gek op.
Kan ik het ook invriezen?

Anoniem zei

Heel erg bedankt voor het recept. Het is overheerlijk om je vingers bij op te eten.

Anoniem zei

Waar koop je je Surinaamse massala kruiden?
De kwaliteit en smaak van de meeste massala kruiden valt behoorlijk tegen. Ook bij de toko's :(

Heb je een speciale winkel in NL waar je ze haalt? Of laat je het halen uit Su? (i know some people do)

Anoniem zei

Ik gebruik zelf de Nickerie massala na vele anderen geprobeerd te hebben. Is echt verreweg de lekkerste en is ook in NL verkrijgbaar.

Anoniem zei

Waar kan je nickerie masala kopen?

Anoniem zei

Roopram heeft de lekkerste roti. Maar zelf maken is ook lekker. Ik heb Masala uit India gekregen maar je kan ook kant en klara potjes kopen van het merk Faja Lobi en dan de Roti Masala Trafasie.

Anoniem zei

Ben op dit moment het recept aan het maken. ruikt lekker, maar die eieren op het laatst, moeten die er in het geheel in of in stukken gesneden????

Surinaams Eten! zei

De eieren moeten er in zijn geheel in. Het lekkerste is het om ze van te voren even in de hete olie om en om een beetje krokant te bakken.

Anoniem zei

Ik koop de masala altijd op de markt in Rotterdam, bij de Surinaamse groentenboer. Deze staan misschien in andere grote steden ook wel op de markt.

Het lijkt me trouwens een heerlijk recept. We zijn gek op Surinaams eten en dit recept gaan we zeker proberen.

Anoniem zei

Dit lijkt me een heel lekker recept . Bedankt! Ik ga 't van de week uitproberen.

Tropic of Capricorn zei

Dit is echt zoooo lekker. De lokale Suri afhaalrestaurants vragen zich af waarom ze me zo weinig meer zien. Eindelijk lukt het me om net zo of nog lekkerder op tafel te krijgen! Thanks!

Unknown zei

Hoe lang is de bereidingsduur ongeveer?

Surinaams Eten! zei

Het gerecht is klaar als de (vastkokende) aardappels gaar zijn. Ze mogen niet zo gaar zijn dat ze uit elkaar vallen, meestal na 20-30 minuten.

Unknown zei

n het recept staat madame Jeanette peper maar op de foto zie ik een rode adjuma volgens mij. Wat wordt er nou eigenlijk normaal gebruikt in dit soort masala gerechten, ik heb de laatst paar keren mj pepers gebruikt maar daar zit totaal geen pit in terwijk die toch heter zouden moeten zijn dan een adjuma peper.

Surinaams Eten! zei

Madame Jeanet peper hoort wel heet te zijn, maar het kan per keer (per oogst) verschillen. Als hij in zijn geheel in het gerecht wordt mee gekookt, dan is hij niet heet. Hij mag dan dan niet open gaan en is alleen bedoeld voor het aroma. Als je de peper in het gerecht hebt laten meekoken, dan kun je hem aan het eind er uit halen en dan in stukjes snijden. Voeg dan beetje bij beetje wat van de peper toe tot de gewenste pittigheid.

Surinaams Eten! zei

Het gerecht hoeft niet heet te zijn, maar dan is het wel lekker om er verse hete sambal bij te maken. Ook hiervoor kun je de mee gestoofde madame jeanet peper gebruiken. Voor een snelle sambal voor bij de roti of masala-gerechten: Maal in een hakmolen 2 rode uien fijn met een paar teentjes knoflook en de gestoofde peper. Doe dit over in een schaal. Maal dan een paar rijpe tomaten ook helemaal fijn en doe dit ook in de schaal. Goed door elkaar roeren en zout naar smaak toevoegen, een mespunt suiker en een klein scheutje azijn. Je kunt het rauw eten, maar ook even een aantal minuten in de magnetron koken, zodat je geen rauwe knoflook hoeft te eten. Doe dan de azijn er pas bij als het is gekookt.

Anoniem zei

Super!!! Maak het regelmatig. Zeker een aanrader.

Anoniem zei

inplaatst van kipfilet kun je ook kip gebruiken toch

Anoniem zei

Bedankt voor het plaatsen van dit recept! Oh,oh, oh, wat ben ik blij! Ben het nu aan het maken. Ruikt zalig!!! Maar wat ik me nu afvraag, er zitten 2 kleine blokjes in 1 maggi boulion tablet/folie. Dus is het nou 2 tot 3 losse kleine blokjes of 2 tot 3 tabletten, dus in totaal 4 tot 6 kleine blokjes gebruiken? Volg je me nog? Lol.

Surinaams Eten! zei

Het aantal maggiblokjes of kippenbouillonblokjes is naar smaak. Je kunt altijd later nog extra toevoegen. In dit gerecht zijn kippenbouillonblokjes erg lekker.

Anoniem zei

weet u toevallig ook hoe je de surinamse komkomers moet bereiden

Surinaams Eten! zei

Kijk even bij de rubriek 'Zuur en Salade'. Hier staat een recept van komkommer met rode ui. Je kunt ook een eenvoudig zuur van komkommer maken door de fijngesneden komkommer te mengen met wat olie en azijn en wat zout en suiker.

Surinaams Eten! zei

Als je sopropo bedoeld, dan kun je de recepten vinden onder de rubriek 'Groenten'. Sopropo kan op verschillende manieren worden klaargemaakt.

Brie zei

Heerlijk! Bedankt voor het recept :).

Anoniem zei

Ik woon in Colombia en heb het gerecht zojuist gemaakt voor de familie. Iedereen is enthusiast!

Anoniem zei

Tip: Doe 2 theelepels garam masala er bij.

Tamara zei

Dit vind ik altijd zo lekker om te eten!
Persoonlijk ben ik al fan van het eten van kip, doe dit sowieso een keer in de week!

Unknown zei

Yesssss! Wij gaan dit morgen maken en overmorgen eten als mijn schoonmoeder op visite is. Alleen hoeveel aardappelen raadt u aan te gebruiken? Alvast bedankt!!

Surinaams Eten! zei

Als je 2 kipfilets gebruikt, dan zou ik ongeveer 4-5 grote aardappelen gebruiken. Deze in stukjes snijden. Het gerecht is lekkerder als je het van te voren maakt en eerst laat afkoelen. Zo kan de smaak van de massala goed in het gerecht trekken.

Unknown zei

ik heb dit vandaag gemaakt en al mijn gasten(4stuks) hebben hun vingers er bij opgegeten! dank je wel en ik ga dit recept zeker bewaren

Surinaams Eten! zei

Dank je wel voor het compliment!

Anoniem zei

Ik ben een echte roti fan en het was echt heerlijk!!!

Surinaams Eten! zei

Dank je wel! Fijn dat het recept is gelukt!

Esther zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Esther zei

Dank je wel voor het recept! Het recept is duidelijk en makkelijk te volgen. de porties en ingrediĆ«nten aangepast naar 8-10 man en t was heerlijkšŸ˜Š ik ga ook nog een x het sambal recept uit proberen

Anoniem zei

Welke Masala kruiden gebruik je hiervoor? Ik zie dat er verschil kan zitten in Garam Masala en de Surinaamse Kerrie Masala? Heb nu de kruiden van Jonnie Boer, maar weet niet of dit de juiste mix is? Kan ik deze mix van kruiden ook zelf maken? Zo ja, wat gaat erin en hoeveel van elk kruid? Vast bedankt voor je reactive.

Mutanebbi zei

De masala van Arva is een hele lekkere om te gebruiken.

Marieke zei

Heerlijke roti. Mijn zoon vindt de roti van mij lekkerder dan uit de toko.
Alleen kreeg ik de pannenkoeken niet zo dun. Nu was het een Hollandse pannenkoek.Heeft u nog tips?

Marleen zei

Kippepoten of Biologische kippedij filet is lekkerder vind ik. Verder super recept.

Mennnepennn zei

Een halve tomaat of 1 tot 2 tomaten en hoeveel water ?

Suze Jansen zei

Komkommer zuur doe ik in de helft snijden dan het binnenste eruit halen dan schuin afsnijden
Dat in een kom zetten met half om half water/azijn suiker en een madam jeanet 1 nachtje laten intrekken

Marieke zei

Echt ons favoriete recept. Mijn kinderen vinden het zelfs lekkerder dan de roti uit de toko.

Anoniem zei

Wij zijn een erkende geldschieter die in 2000 is opgericht. We bedienen meer dan 60 landen met meer dan 200.000 agentschappen over de hele wereld. Solliciteer voor zakelijke of persoonlijke leningen, schuldconsolidatie, woningkrediet, hypotheeklening, projectlening, voor meer informatie Bezoek ons vandaag nog! E-mail: lendingcashhelpdesk@gmail.com
whatsapp : +91 9108256518