BB met R: Bruine bonen met rijst

Ooit bezongen en bejubeld in een bekend Surinaams liedje: BB met R. Een grappige combinatie van oerhollandse bruine bonen met surinaamse rijst en ingredienten. Oorspronkelijk hoort er zoutvlees in de bb met r, maar je kunt het ook heel goed maken met kip.






Ingredienten:
- grote pot of blik bruine bonen
- 125 gram zoutvlees of/en in stukjes gesneden kip(filet)
- 1 ui
- 2 knoflook
- 1 tomaat
- beetje suiker
- 1 eetlepel tomatenpuree of tomatenketchup
- 1 tak selderij
- 1 Madam Jeanette peper (als je van heet houdt, dan kun je ook wat extra fijngesneden peper meebakken met de ui).
- 2 maggiblokjes of 1 kippenbouillontablet
- olie om te bakken
- zwarte peper
- eventueel mespuntje vetsin

Bereiding:
- Als je zoutvlees gebruikt dan eerst even het zoutvlees uitkoken en in stukjes snijden.
- Als je kip gebruikt, de kip (of kipfilet) in kleine stukken snijden
- In de hete olie (paar eetlepels) de ui, daarna de knoflook bakken, dan de tomaat, suiker, maggiblokjes en tomatenpuree zachtjes erbij doen.
- het zoutvlees of/en de stukjes kip meebakken.
- Doe er dan de uitgelekte bruine bonen bij en roer het goed om. Eventueel een klein scheutje water toevoegen.
- Laat het geheel even sudderen met de madame Jeanette peper boven op het gerecht. Zorg er heel goed voor dat de peper niet opengaat, want dan wordt het gerecht veel te heet. Het aroma van deze soort peper is belangrijk voor het gerecht. Neem liefst een gele peper, want die geurt het beste.
- Strooi er op het laatst een eetlepel fijngesneden verse selderij doorheen.
 
De Javanen doen er soms nog een klein stukje trassi doorheen (meebakken met de tomaat).
Eet de BB met R met witte rijst en een frisse komkommersalade!

Tip: Als je kipfilet gebruikt, dan is het ook lekker om deze eerst met een beetje water, bouillonblokje en knoflook(poeder) gaar te koken en ik kleine stukjes te scheuren. Kook de bouillon grotendeels in tot een bodempje vocht en gebruik deze in het gerecht. Voeg het toe voor je de bruine bonen erbij doet.

Meer peulvruchten.


LibidoPower

54 opmerkingen:

Anoniem zei

Mijn zus heeft het gemaakt en het is overheerlijk ik ga het zelf vanavond hopelijk ook maken als het mag van mijn oude moeder bij wie ik op bezoek ben Gr Kidima

Anoniem zei

njang sweeti

Anoniem zei

wat ik in dit recept mis zijn pimentkorrel en kruidnagels. Zij maken het juist lekker (der), ze kunnen ahw niet ontbreken.

Surinaams-eten! zei

Niet iedereen houdt van kruidnagel in de BB met R, maar het is een goede aanvulling voor de liefhebbers die er wel van houden! Bedankt!

Anoniem zei

voor hoeveel personen is dit gerecht/receptuur?

Surinaams Eten! zei

Voor 2-3 personen, maar je kunt de hoeveelheid vergroten door er meer kip en bruine bonen bij te doen.

Anoniem zei

Kan ook klaar gemaakt worden met zoutvlees EN kip, stukjes gerookte spek en/of rookworst.
HEERLIJK!!!!

monique zei

vandaag gemaakt was zeer lekker had er nog wel massala kruiden bij gedaan dat geeft het een extra twist

Melvin Rattan zei

Heerlijk recept, maar ik gebruik het liefste toch 3 maggiblokjes. Ik heb het laatst gemaakt voor een groep mensen die bij mij kwamen eten en zij likten hun vingers er bij af

Kees Anker zei

@ Melvin: Lekker heh ;)

Anoniem zei

Leuk gerecht, mijn tante maakt dit altijd voor ons!

Maar wat zijn ongeveer de verhoudingen en hoelang moet wat gedaan worden?

Dan kan ik haar eens een keer verrassen! =D

Anoniem zei

als we dit vroeger thuis aten zong mijn moeder idd "BB met R dat is.." en mijn zus en ik schreeuwden er dan achter aan "en appelmoes". De appelmoes laten we inmiddels weg maar een rauw uitje smaakt er heerlijk bij.

Anoniem zei

ik zal het vandag proberen

wallers zei

Is er ook nog iemand die five spices/steranijs toevoegt?

Anoniem zei

Ik heb een extra tomaat toegevoegd en iets meer puree. Had helaas geen madam jeanette maar wel sambal haha (indo) smaakte heerlijk!! Had er wel idd spekjes aan toegevoegd

Anoniem zei

Super lekker, zonder het recept te hebben aangepast ;-)

Merel zei

Heerlijk gerecht. Ik heb zelf ook zo'n soort gerecht gemaakt. Kom gerust eens langs.
Groeten
Merel

Anoniem zei

Ik ga nu boodschappen doen en verheug me erop om dit te serveren! Bedankt voor het recept :-)

Anoniem zei

Zo ongeveer maak ik hem ook. alleen bak ik alleen ui knoflook en evt de tomaat en daarna de kip en zoutvlees en daarna heel de boel kruiden. zo laat ik de kruiden lekker het vlees ingaan en dan pas de bb. Lekker hoor en indd de suiker niet vergeten. Ik heb het 1 keer met 5 spices gemaakt, nooit meer. Ik vond het persoonlijk de smaak van heel mn originele bbr "verpesten" :P. Maar goed ieder zn ding he. Ik laat het precies zo, dus kruidnagel of massala en al dat overige laat ik maar achterwege.

Unknown zei

Ik maak het altijd met rundvlees , lekker laten sudderen met de ui en laurier. Heerlijk!!!

Anonymouse zei

Wat voor maggi blokje moet je gebruiken ?

Dank je wel voor de moeite : )

Surinaams Eten! zei

Je kunt de gewone maggiblokjes van Maggi gebruiken, maar ook kippenbouillonblokjes.

Anoniem zei

Ik heb het gerecht als basis genomen en aan de hand van de adviezen in de comments, heb ik daar pimentkorrels / varkensstaart (voor de aroma) bij gedaan. Ik ga nu voor de 2e keer dit gerecht volgens dit recept maken en de eerste keer was die wreed lekker. Ookal ga ik het pas morgen eten, het staat nu allemaal op een laag pitje te smoren, morgen wordt het smullen: Bruine bonen met kip en zoutvlees, op zijn surinaams, met rijst. Lekker.

Anoniem zei

Je kan het ook HEEL lekker maken als je het vlees (kip) marineert met zoete ketjap en een beetje zoute soja, en een mespuntje trassie en een mespuntje 5-spices. 1 of 2 maggiblokjes en wat zwarte peper en madam janet/ajuma peper. Voor de rest natuurlijk de ui en knoflook en bruine bonen met rijst.

Anoniem zei

Wat ook lekker is er wat mais bij doen en eventueel paprika.

Anoniem zei

welke groente zou hier het beste bij passen? Dankje!

Surinaams Eten! zei

Je kunt er een salade of zuur bij eten en eigenlijk elke groente die je zelf lekker vindt!

Anoniem zei

Ongelofelijke lekkere recept!staat een keer per week op tafel.
Bedankt voor het delen.

Surinaams Eten! zei

Fijn om te horen dat het recept in de smaak valt!

Mariska zei

Bruine bonen met rijst is overheerlijk. Tijdens mijn vakantie in Suriname heb ik het ook leren koken. Dit is mijn recept->http://bit.ly/bruinebonenmetrijst

Babszoë zei

Ik zet er ook pimentkorrels en laurierblad bij. Mn dochter vindt het lkkr met knakworstjes en mn man met kabbetjes en varkensstaart. Zo heeft iedereen zn eigen rwist!

Anoniem zei

Hoe lang laat je het sudderen?

Surinaams Eten! zei

Het hoeft niet te lang te sudderen, ongeveer 15 minuten, zodat de smaak van de peper in het gerecht trekt.

Unknown zei

Super lekker! Beetje komijnpoeder en thijm erbij, vlees afblussen met wijn.......a
anrader!

Anoniem zei

Heb het net ook gemaakt, leuk recept! Heb per ongeluk de trassi er iets te laat bij gedaan waardoor deze niet goed op de hete plaat bakt en dan moet je er wel wat spijzen bij doen om het nog lekker te krijgen... maar top recept! Bedankt voor het delen!

Unknown zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Anoniem zei

Ik zie hier de gekste dingen voorbij komen, BB met R met massala?? Met five spices?? Met mais en paprika?? Ieder zijn smaak maar een authentieke SURINAAMSE BB met R bevat zoutvlees, krabbetjes en varkensstaart. Al die gekke hollandse toevoegingen doen afbreuk aan dit supergerecht.

Anoniem zei

Wortel

Anoniem zei

Niemand zou five spices moeten gebruiken. Het hoort niet thuis in Surinaamse gerechten.

Unknown zei

Ik mis de paksoi die gooi ik er ook doorheen heerlijk gerecht ben nu aan het maken :)

Unknown zei

Ik gebruik de hot spicy kruiden ook plus kip rookworst en spekjes

Unknown zei

Zo is het
Slaat negens op om dat andere dingen bij tegooien dat klopt niet

Unknown zei

bb met r weer eens uit de oude doos gehaald, lang niet gegeten maar inmiddels dit recept al 3x dit jaar. prima van smaak. nu weer opzoek naar de voor mij bijbehorende west indian hotpepper saus en dan is het voor mij helemaal compleet.

Anoniem zei

BB met R, is een recept uit de slavernij. De formele geboorte vond plaats in 1851 op basis van de wet voedselverstrekkingen aan slaven. Ik zeg formeel omdat de voedselverstrekkingen veel eerder begonnen en dit recept dus in werkelijkheid veel eerder is uitgevonden. Aangezien de slaven het goedkoopste van het goedkoopste kregen was de originele BB met R (iemand schreef reeds daarover) met varkensstaart. Hetzelfde geldt voor de Surinaamse erwtenoep. Die moet je klaarmaken met varkenspoten. ik weet wat u gaat zeggen, Ongezond, maar superlekker.

Unknown zei

Volgens mij zijn bruine bonen ook groenten

Robertino Value zei

Ik heb dit net voor de eerste keer gemaakt. Voor morgen. De smaak komt wel heel dichtbij die van mijn moeder’s BB met R. De ingrediënten zijn ook hetzelfde.
P.S. Je vertelt niet wat er met de zwarte peper moet gebeuren. Heb ik kort als eerste in de olie gebakken. Nog voor de uien.

Anoniem zei

Dat is het lekkerst met rundvlees en zoutvlees.
Met kip vind ik niet lekker

Marijn van Beers zei

Er is niks ongezond aan varkenspootjes.

Unknown zei

ja ik heerlijk,

Anoniem zei

Bonen zijn peul vruchten, geen groente ;)

Anoniem zei

Dat lijkt mij niet lekker

Anoniem zei

Hahaha, 5 spices yess

Madame Appetit zei

Heerlijk!

Anoniem zei

Chilli con carne is een andere pagina ....